„Sałatka inteligencji” Czytam, myślę, działam – projekt międzyprzedmiotowy dla uczniów klas 4 – 7 związany ze świętem szkoły.

W naszej szkole w dniach 24 listopada – 4 grudnia 2017 r. uczniowie klas 4 – 7, podzieleni na grupy, pracowali nad międzyprzedmiotowym projektem związanym ze świętem szkoły, które w tym roku obchodzimy pod hasłem: „Piękna nasza Polska cała”. Ich zadaniem było znalezienie w internecie informacji o warzywie charakterystycznym dla przydzielonego regionu. Następnie musieli zebrać informacje o makro- i mikroelementach, antyoksydantach i minerałach, w jakie bogate jest warzywo. Kolejnym krokiem było poprawne zredagowanie przepisu na sałatkę i nadanie jej apetycznej nazwy. Potem należało obliczyć wartość kaloryczną 100 g sałatki. Na końcu wszystkie informacje wraz rysunkiem umieszczone zostały na karcie a3.
W piątek 1 grudnia uczniowie klas 4 -7 pod kierunkiem nauczycieli przyrody/biologii – p. Kacpra Malinowskiego, matematyki – p. Bożena Chrzanowska, języka polskiego – p. Malwina Warszawska oraz plastyki – p. Anna Wrzesiak, pracowali w grupach nad kartą informacyjną. Pan od przyrody pomagał znaleźć informacje o wartościach odżywczych produktów (w tym warzyw regionalnych znajdujących się w przepisie), pani od polskiego pomagała w redagowaniu przepisu, pani od matematyki – w liczeniu wartości kalorycznej porcji sałatki, a pani od plastyki czuwała nad oprawą plastyczną wykonanego zadania.
W poniedziałek 4 grudnia 2017 r. uczniowie w dwóch turach wykonywali sałatki. Najpierw klasy starsze – 6 i 7. Siódmoklasiści przyrządzali potrawy z roztoczańskim burakiem w roli głównej. Oprócz sałatek pojawiło się też carpaccio z buraka podane z serem feta. Szóstoklasiści zaprezentowali dwie sałatki z warmińskim ziemniakiem i ogórkiem kiszonym w roli głównej.
Dzieci młodsze – z klasy 5 i 4 pracowały na siódmej lekcji. Piątoklasiści kroili, mieszali i doprawiali sałatki z dynią w roli głównej, ponieważ w wielu wielkopolskich przepisach królowało właśnie to warzywo. Można było skosztować sałatek z dynią marynowaną, rukolą i pestkami dyni, największe jednak wrażenie wywarła na jedzących nie sałatka, a papryki faszerowane ogórkami, cebulą i pestkami dyni podane na dywanie z roszponki.
Czwartoklasiści w swoich sałatkach umieścili małopolską fasolę „piękny jaś”. Wszyscy mogli delektować się trzema odmiennymi propozycjami – sałatką ze smażonym boczkiem, sałatką ze śledziem i sałatką z marynowanymi pieczarkami. Małopolski charakter ostatniej podkreślały krakowskie obwarzanki.
Panie dyrektor zaproszone na degustację zdrowych, regionalnych sałatek – nie potrafiły wskazać jednoznacznie najlepszej, ponieważ najlepsze było to, że uczniowie, zgodnie współdziałając w grupach, dzieląc się obowiązkami pomiędzy sobą, potrafili przejść przez cały proces czytania – myślenia – działania i w finale zaprezentowali smaczne i zdrowe efekty swojej pracy. (mw)
A pracowaliśmy w taki sposób:
Czytam
1. szukam informacji w Internecie dot. wartości odżywczych i kaloryczności warzyw i pozostałych składników, z których wykonana jest „sałatka inteligencji”.
Myślę
1. jak właściwie napisać przepis kulinarny,
2. w jaki sposób porównać, ile kalorii ma 100 g każdej sałatki,
3. jak właściwie na kartce a3 rozplanować zawartość informacji.
Działam
1. dzielę zadania na poszczególnych uczestników grupy,
2. szukam „regionalnego” warzywa (klasa 4 – Małopolska, kl. 5 – Wielkopolska, kl. 6 – Mazury i Warmia, kl. 7 – Roztocze)
3. układam przepis,
4. ustalam, jakie składniki kto przynosi (nie zapominam o przedmiotach potrzebnych do wykonania sałatki – deska, miska, itp.),
5. odszukane wartości odżywcze zapisuję w tabeli,
6. obliczam wartość kaloryczną 100 g sałatki, posługując się tabelą kaloryczności.
7. na karcie a3 w staranny, estetyczny i przemyślany sposób rozplanowuję informację, opatrując je tytułem oraz ilustracją (wykonaną samodzielnie lub kolażem ze zdjęć).

page_sal_int

 

Reklamy