Warsztaty – Podstawy kreatywnego uczenia

26 listopada dla uczniów klas drugich, trzecich i piątych, ich rodziców oraz nauczycieli Marek Szurawski – ekspert w dziedzinie rozwoju osobowości i nowoczesnych technik pracy umysłowej poprowadził warsztaty dotyczące podstaw kreatywnego uczenia się. Wychodząc do znanego stwierdzenia, że ludzie przede wszystkim zapamiętują to, co robią i mówią, namawiał wszystkich członków społeczności szkolnej do skorzystania z dynamicznej metody zapamiętywania informacji opartej na zasadzie skojarzenia i akcji. Zaproponował uczestnikom szereg ćwiczeń, których celem było uzmysłowienie im, że przy zapamiętywaniu ważne jest skojarzenie. Zapoznał z technikami łańcuchowej metody skojarzeń, zakładkowej metody zapamiętywania oraz techniką słów zastępczych. Najważniejszą informacją, którą przekazywał M. Szurawski, można zamknąć w stwierdzeniu:

„Obraz + Akcja + Emocje = PAMIĘĆ

Pierwszy składnik po lewej stronie tego równania – obraz – to praca wyobraźni, obrazowanie nowych informacji, drugi – akcja – jako główny składnik „żywego” skojarzenia, a trzeci – emocje – to włączenie  zmysłów i siebie do pracy wyobraźni, włączenie ciała w proces uczenia się. „Ja robię coś niezwykłego” – oto klucz – wzorzec do budowania silnych skojarzeń.”

M. Szurawski przekazał następujące wskazówki, które pomagają wykorzystać potencjał mózgu:

  1. Nie ma złej pamięci, a tylko dobrze lub źle ją ćwiczmy.
  2. Uczenie się dzisiaj winno być aktem kreacji nie konsumpcji.
  3. Obraz + Akcja + Emocje = PAMIĘĆ.
  4. Tak! To jest śmieszne, niezwykle, nawet absurdalne, i wiesz co? To DZIAŁA! jak pisał i wielokrotnie podkreślał mistrz uczenia się przez zabawę, Harry Lorayne.
  5. Co sam stworzysz, nie zapomnisz.
  6. Kucie to hańba dla możliwości uczącego się mózgu.
  7. Albo kujesz, albo kreujesz!

Po zakończonym szkoleniu wszyscy jego uczestnicy powinni zapamiętać, że w procesie przyswajania nowej wiedzy najważniejsze jest niebanalne skojarzenie oparte na ruchu, działaniu. W zasadzie – im głupsze i bardziej absurdalne, tym z punktu widzenia naszej pamięci dużo lepsze, bo trwalsze. Uczniowie klasy piątej powinni również zapamiętać, że jedenaście części swojego ciała (np.: stopy, kolana, uda) to „dynamiczne” zakładki pamięci, nauczyciele zaś zastanawiali się, w jaki sposób w praktyce podczas prowadzenia lekcji można wykorzystać metody zaproponowane przez p. M. Szurawskiego.

Reklamy