24 stycznia na dwóch lekcjach uczniowie klasy VII poprowadzili dla młodszych kolegów zajęcia czytelnicze, Było to ich drugie spotkanie. Pierwsze odbyło się 4 grudnia, gdy pomagali trzecioklasistom tworzyć lapbooki.
Teraz okazją było „przeczytanie” picturebooka. Filip sfotografował każdą stronę picturebooka i stworzył z nich prezentację. Została ona dwukrotnie wyświetlona młodszym uczniom. Potem – podzielani na grupy – każda pod opieką siódmoklasisty – dzieci układały opowieść o turyście, który odpoczywał nad morzem. Pomimo tego, że był to picturebook, opowieści dzieci miały podobne puenty – gdy turystę zalała fala śmieci, postanowił wykorzystać je do czegoś pożytecznego.
Następnie siódmoklasiści ubrani w bluzy w kolorach symbolizujących pojemniki na odpady (np. brązowy – bio, czarny – elektorśmieci, niebieski – papier) poprosiły, by dzieci losowały karteczki zapisanymi śmieciami. W ten sposób powstało sześć niewielkich grup, których zadaniem było stworzenie z kolorowego papieru wyklejanek, będących ilustracją do ich opowieści. Gdy wyklejanki już powstały, uczniowie siedząc w kręgu, opowiedzieli swoje historie – o lokomotywie, która zanieczyszcza powietrze, o lisku, który chciał żyć nad czystym strumieniem, o turystach, którzy naśmiecili w lesie…
Po zajęciach siódmoklasiści powiedzieli, że najbardziej przydała się im pomysłowość i cierpliwość, a ich młodsi koledzy stwierdzili, że najtrudniejsze było wymyślenie własnej historii. (mw)